Sinds de start van de bouw in 2010 is de Boulevard Leopold III in Brussel het toneel van een van de grootste Belgische bouwprojecten van de afgelopen decennia: de realisatie van het nieuwe NAVO-hoofdkwartier. Het minste dat gezegd kan worden over de nieuwe site is dat deze enorm is, met zijn 250.000 vierkante meter. Dit ultra moderne gebouw zal plaats bieden aan een aantal verschillende functies, zoals kantoren, restaurants, een bank, winkels en sportfaciliteiten, verspreid over zeven niveaus.
Het bestaande gebouw van de NAVO, dat in gebruik is sinds 1967 en tegenover de bouwplaats van het nieuwe hoofdkantoor staat, voldoet niet langer aan de strikte eisen inzake veiligheid, functionaliteit, flexibiliteit, bereikbaarheid en energiebeheer. Het was hoog tijd om te verhuizen naar een nieuw gebouw. Om te voldoen aan deze strenge eisen, besloot de NAVO om te beginnen met de bouw van een nieuw gebouw om al zijn werknemers te huisvesten. Hiervoor organiseerde zij een internationale architectuurwedstrijd in de jaren negentig. Ze kozen voor het ontwerp van de Britse architecten multinational Skidmore, Owings & Merrill ( SOM) en de Assar architecten uit Brussel. BAM werd gekozen als algemene aannemer van het project. De bouw van het nieuwe kantoor in Brussel begon in oktober 2010. De voorziene einddatum wordt gepland in de zomer van 2016.
SYMBOLISCH DESIGN
Volgens de architect symboliseert het nieuwe gebouw de kernwaarden van de organisatie: de alliantie en de integratie tussen de 28 leden van de militaire alliantie, die hun krachten verenigen voor een betere toekomst. Het symboliseert een ineenstrengeling van 'vingers' die uitgaan van een gemeenschappelijke basis. Volgens het SOM weerspiegelt het gebouw de overgang van een strategie van oppositie en preventie naar een strategie van eenwording en integratie.
Als alles goed gaat, zullen de 4.000 personeelsleden in de zomer van 2016 naar het nieuwe hoofdkantoor verhuizen. Op het vlak van energie is het complex quasi volledig zelfbedruipend. De architecten gingen uit van een laagenergieconcept. De gebouwschil is uitstekend geïsoleerd en wordt zo luchtdicht mogelijk opgebouwd, door het gebruik van gerecycleerde sloopmaterialen en groene daken. De kantoren kunnen genieten van passieve verwarming en koeling via een betonkernactiveringssysteem. Leidingen in de betonnen vloeren zorgen ervoor dat het binnenklimaat voortdurend op peil blijft. Ook het mechanische ventilatiesysteem met warmterecuperatie neemt een deel van de interne klimatisatie op zich. Thermische zonnepanelen staan in voor de productie van warm water in het zwembad en de douches. De verlichting –in totaal meer dan 60.000 armaturen– wordt gestuurd via aanwezigheidsdetectie, en de lichtintensiteit in de kantoren is daglichtafhankelijk. Het gebouw biedt zijn gebruikers persoonlijk comfort en ideale werkomstandigheden. Veel roosters en debietregelaars werden geleverd voor een aangename continue luchttoevoer.
PLAFONDROOSTERS
Om aan deze richtlijnen te voldoen, hebben installateurs een beroep gedaan op TROX. “TROX heeft voor de bouw verschillende producten aangeleverd. De belangrijkste producten echter, in de grootste hoeveelheden aangeleverd, zijn drie soorten roosters en de VFC debietregelaar", zegt Hugues Sirjacobs van het Belgische verkoopsteam.
“In de bureaus komen er (alles opgeteld) een zeshonderdtal plafondroosters van het type VDW, met de hand verstelbare wervelroosters die voor een optimale vermenging van de aanwezige en de ingeblazen lucht zorgen. Doordat luchtsnelheid en straaltemperatuur op die manier sneller afgebouwd worden, is er van grote temperatuurverschillen en koude tocht geen sprake. Dit zorgt voor een erg comfortabele, quasi onopgemerkte manier van verluchten."
Een tweede type dat in het nieuwe NAVO-complex veelvuldig zal worden toegepast, zijn de DUK-roosters, straaldüsen die de lucht aan een hoge snelheid inblazen. “Deze komen vooral van pas in grotere ruimtes met hoge plafonds, waar een gelijkmatige luchttoevoer door middel van plafondroosters niet opportuun is," licht Sirjacobs toe. “Door hun moderne uiterlijk passen ze perfect in hedendaagse gebouwen. Hun gestroomlijnde vormgeving zorgt bovendien voor een groot akoestisch comfort. Het gaat in totaal om tweehonderd stuks."
VLOERROOSTERS EN DEBIETREGELAARS
Een derde type dat binnenkort pas geleverd wordt, zijn de FBA-roosters. Dit zijn ronde aluminium vloerroosters die ontworpen zijn voor hoge belastingen en die door hun mogelijkheden aan oppervlaktestructuren en kleuren ook op esthetisch vlak een meerwaarde kunnen bieden. “Belangrijke troeven zijn dat ze geen geluidshinder met zich meebrengen en dat de vloertegels met geïntegreerde roosters bij een eventuele herinrichting probleemloos verwisseld kunnen worden. Net als de VDW-roosters zorgen de FBA-roosters voor een goede vermenging van de aanwezige lucht. De personen in het gebouw zullen met andere woorden weinig tot niets merken van eventuele temperatuurverschillen. In het NAVO-complex worden binnenkort ongeveer vierduizend van deze vloerroosters geïnstalleerd."
Behalve een vijfduizendtal luchtroosters leverde TROX ook tienduizend VFC-luchtkleppen. Deze ronde luchthoeveelheidsregelaars garanderen zowel bij constante als variabele ventilatiedebieten een continue luchttoevoer, en dat op een onafhankelijke, mechanische wijze.
“Onze producten hebben hun waarde voordien al bewezen in andere grote, complexe projecten, bijvoorbeeld in het Europees Parlement. Qua omvang steekt dit project er echter bovenuit. Het is bovendien een werf die met argusogen bekeken wordt, dus de kwaliteitseisen liggen zeer hoog. Alles is tot in de kleinste puntjes uitgekiend en wordt dan ook verschillende keren gecontroleerd en geverifieerd. Om te voldoen aan de strikte normen, hebben we samen met Cegelec en Close voor quasi elke ruimte individueel bekeken welke roosters er op welke plekken moesten komen en welke akoestische belasting de luchtgroepen in kwestie met zich zullen meebrengen. Onze expertise inzake luchtroosters en onze ervaring met gelijkaardige grote projecten maakt dat we voor studiebureaus en installateurs een waardevolle partner zijn bij het uitdenken en uitwerken van het verluchtingsconcept."